För att vi ska kunna registrera ett elnätsavtal eller elhandelsavtal på din nya adress behöver vi få lite uppgifter av dig:
- Om du flyttar till Falkenberg Energis elnätsområde behöver du meddela oss från vilket datum du vill starta ditt elnätsavtal.
- Om du vill teckna ett elhandelsavtal med Falkenberg Energi men flyttar utanför vårt elnätsområde, behöver vi veta vilket startdatum du anmält till ditt elnätsbolag.
- Namn, adress, personnummer och telefonnummer.
- Ditt 18-siffriga anläggnings-ID som finns på din elmätare och börjar med 735999… Vet du inte ditt anläggnings-ID kontaktar du ditt elnätsbolag. Då är det bra om du har namn och/eller lägenhetsnummer på den som bott i bostaden tidigare. Detta för att vi ska hitta rätt anläggning snabbare.
- Är ni två som flyttar in tillsammans? Meddela vem som ska ansvara för avtalen. Elnätsavtalet och elhandelsavtalet måste tecknas av och stå på samma person.
Om du inte tecknar något elavtal, är elnätsföretaget där du bor enligt lagen skyldiga att anvisa ett elhandelsföretag, så att du får el till bostaden. Det så kallade anvisade elhandelsföretaget blir då det företag du köper el av, fram till att du själv väljer att teckna ett elavtal med ett elhandelsföretag.
Om du väljer ett annat elhandelsbolag än det anvisade bör du ha tecknat ett elavtal innan ditt elnätsavtal börjar gälla. Du kan byta elhandelsföretag, men inte elnätsföretag.
På din första faktura efter inflyttning kommer du att få en inflyttningsavgift på 312,50 kr inklusive moms (250 kr exklusive moms). Detta är en administrativ avgift för de kostnader som uppkommer då vi ska göra förändringar i våra system. Det handlar om avläsningar, ur- och inkoppling av kunder mm. Alla abonnenter som flyttar in på en anläggning inom vårt nätområde blir debiterade denna avgift.